Nadýmání nemá šanci!

Nadýmání je v dnešní době bohužel taaaaak běžné. Asi 16–30% lidí uvádí, že pravidelně pociťuje nadýmání. Nadýmání je většinou způsobeno nedostatečným trávením bílkovin a nerovnováhou střevních bakterií. Kromě toho je moderní život stále více charakterizován špatnou stravou, vysokou úrovní stresu, léky a celou paletou znečišťujících látek, které nadýmání mohou také vyvolat . Kolem sváteční sezóny přicházejí navíc do hry další faktory – s vyšší úrovní stresu, cestováním, nedostatkem spánku a nedostatkem rutiny, díky čemuž je nadýmání mnohem častější.

Nikdo se nechce o prázdninách cítit nepohodlně. Naštěstí existuje několik přirozených způsobů, jak se mu vyvarovat. Vyzkoušejte tyto jednoduché rady, abyste se cítili dobře během svátků i mimo ně.

  1. Probiotika
    V zažívacím traktu soutěží biliony zdravých a nezdravých bakterií, a když „špatné bakterie“ převažují nad dobrými, nerovnováha může vést k nadýmání a nadměrnému tvorbě plynů. Probiotika fungují jako přátelské střevní štěnice ve vašem zažívacím traktu a ničí škodlivé bakterie, které mohou vyvolat zažívací potíže a reakce. Zkuste do svého jídelníčku zahrnout přírodní potraviny bohaté na probiotika, jako je kimchi, kysané zelí (tepelně neupravené, tzv. raw) a kombucha. Opatrně při samotném startu, kysané zelí 1 lžíce 2x denně úplně stačí, postupně navyšujte množství. Pokud sníte hned na začátku půl kila zelí, protože vám prostě chutná, může se taky stát, že nebudete moci ten den opustit dům :D. Všeho s mírou a pomalu.
  2. Byliny a koření
    Po tisíce let se lidé po celém světě uchylovali k přírodním bylinám, jako je zázvor, pampeliška, aloe vera a fenykl, které uklidňují nadýmání a napomáhají trávení. Mnoho bylin působí jako diuretika a pomáhají tělu uvolňovat nadbytečnou tekutinu, zatímco jiné, jako zázvor, mohou také pomoci uvolnit svaly v zažívacím traktu, což ulevuje od zácpy. Popíjení horkého zázvorového čaje před jídlem, během jídla nebo po něm pomůže vašemu tělu stimulovat sliny, žluč a žaludeční šťávy, které napomáhají trávení. Stejně jako zázvor je žvýkání malého množství semen fenyklu (půl čajové lžičky) lékem na nadýmání po tisíce let. Semena fenyklu mají protizánětlivé vlastnosti, které uvolňují střevo a umožňují rozptýlení zachyceného plynu.
  3. Odstraňte běžné viníky
    Reakce každého člověka na jídlo se liší, přesto existuje několik potravin nebo skupin potravin, o nichž je známo, že u jednotlivců vyvolávají nadýmání. Cukrovinky a uměle doslazované potraviny mohou snadno kvasit ve střevech a přispívat k nadměrnému růstu kvasinek a podporovat zánět. Mléčné výrobky mohou být náročné, pokud jde o trávení a zdraví střev, zejména díky moderním výrobním procesům, které odstraňují důležité mléčné enzymy, které napomáhají asimilaci. Lepek je pro mnoho lidí obtížně stravitelný, takže může být užitečné i vyhýbání se rafinovaným zrnům a výrobkům z obilovin. Fazole a luštěniny mohou podporovat tvorbu plynu a nejlépe je konzumovat je po správném namočení a vaření, případně naklíčené.
  4. Zůstaňte aktivní
    Fyzická aktivita pomáhá trávicímu systému optimálně fungovat. Pohyb pomáhá předcházet zácpě, pomáhá oběhu a rozpohybovává lymfu po celém těle, což v zásadě pomáhá tělu přirozeně se detoxikovat a eliminovat toxiny. Jednoduché cvičení může pomoci zmírnit bolest často spojenou s nadýmáním. I přes svátky se snažte zůstat aktivní – nejméně 30–60 minut denně sedm dní v týdnu. Vyberte si aktivitu, která vás baví a kterou můžete dělat společensky s rodinou nebo přáteli.
  5. Zůstaňte hydratovaní díky vodě s citronem
    Mnoho lidí má tendenci pít cokoli jiného než vodu, ve skutečnosti je nejlepší opak. Když se cítíte nafouknutí, větší příjem tekutin je velmi prospěšný. Citrony jsou přirozeným diuretikem a jemným projímadlem, když se přidají do teplé vody. Složení citronové šťávy také pomáhá zmírnit příznaky zažívacích potíží, jako je nadýmání a říhání.
  1. Snižte stres
    Trávení je ovlivňováno pocity stresu, úzkosti a únavy. Střeva a mozek spolu velmi úzce komunikují. Jemné cvičení, meditace a dechové praktiky vám mohou pomoci cítit se vyváženě a v klidu.
  2. Vyvarujte se přejídání
    Nejlepší radou je jíst jen tehdy, když máte hlad a přestat jíst, když jste spokojeni – ne když jste plní. Snažte se končit jídlo, když jste tak na 80 procent plní.
  3. Pápá alkohole a sycené nápoje
    Alkohol vážně dráždí střeva. Alkohol také vede k dehydrataci a zadržování tekutin. Konzumace velkého množství alkoholu způsobuje stres, zhoršenou funkci střev a může dokonce vést ke ztenčení střevní výstelky. Šumivé nápoje obsahují velké množství cukru a také obsahují určitou formu sycení oxidem uhličitým. Další přísadou do šumivých nápojů je kyselina fosforečná, která při rychlé konzumaci vyvolává pocit pálení. Zkuste dát příště přednost přirozeně šumivé kombuše.
  4. Žvýkat, žvýkat, žvýkat
    Dobré žvýkání jídla může mít dvojí účinek. Snižuje množství vzduchu, které spolknete s jídlem, které je běžnou příčinou nadýmání a také vám pomůže jíst pomaleji, což souvisí se sníženým příjmem potravy a menšími porcemi. Pozorné stravování také pomůže snížit hladinu stresu a úzkosti, pokud jde o dobu jídla. Nácvik pomalého jezení pomáhá tělu fungovat na optimální úrovni a proces trávení spouští tak, jak by přirozeně měl nastat. Prázdniny a sváteční dny jsou ideálním časem k posezení a dlouhému jídlu s lidmi, které máte rádi, a proto si při naplnění talíře vychutnejte tento speciální čas a zaměřte se primárně na kvalitu, ne na kvantitu.
  5. Mátový olej
    Nadýmání může být způsobeno změnou funkce svalů v zažívacím traktu. Olej z máty peprné je přírodní látka, která může pomáhat a snižovat svalové křeče. Četné studie ukázaly, že může snížit různé příznaky trávicího nepohodlí včetně nadýmání. Ujistěte se, že používáte jedlý mátový olej a pečlivě dodržujte pokyny. Alternativně můžete vyzkoušet čaj z máty peprné, který také prokázal úlevu, pokud jde o zažívací potíže.

Několik drobných připomenutí …
Pokud jde o „velký den“ a slavnost je v plném proudu, nezapomeňte na několik jednoduchých tipů. Hledejte zdravější možnosti, kterými jsou například čerstvé saláty a zelenina, vyvarujte se maximálně alkoholu a pravidelně popíjejte vodu.

Komentáře