ZNÁTE FREEKEH?

Freekeh (vyslovujte fríkech) = zelená pšenice?

Freekeh je starobylé zrno, často uváděné hned vedle ostatních hrdinů superfood jako jsou quinoa, špalda, amarant, pohanka a jiné.

Freekeh je v podstatě pšenice, která byla sklizena brzy – zrna jsou stále jemná a zelená. Tato mladička zrnka jsou opékána/ pražena, sušena a nalámána. Technicky je termín freekeh vlastně názvem procesu, který se používá k přípravě zrna, a nikoliv název konkrétní odrůdy zrna. Obvykle se však jedná obecně o tvrdou pšenici. Takže, i když proces může být aplikován na další druhy zrn (např. ječmen), to, co najdete v regálech, je obvykle pšenice.

Freekeh je již dlouho součástí potravinové kultury v zemích jako Jordánsko, Egypt, Libanon a Sýrie. Je také velmi populární v Austrálii, kde vzniklo moderní zpracování Freekehu.

Jak používat Freekeh v receptech?

Freekeh je vynikající zapečený, v polévkách, pilafech i salátech. Můžete jej také zkusit na snídani jako horkou obilovinu nebo jako parfait, který je vrstvený s jogurtem a ovocem stejným způsobem jako třeba granola.

Jak vařit Freekeh?

Freekeh je opravdu jednoduchý a rychlý na přípravu. V podstatě je vaření stejné jako vaření quinoy či jiných zrn. Máte hotovo asi po 20 minutách varu. Přesné pokyny pro vaření se v závislosti na výrobci maličko liší. Poměr vody k obilovině je většinou kolem 2:1.

Po uvaření by měl freekeh vydržet v pohodě několik dní v ledničce.

Freekeh a její přínos pro zdraví
Freekeh je 100% celozrnná obilovina (bez ohledu na to, zda si je koupíte v „úplném“ nebo rychlejší „nalámané“ formě).

Freekeh se pyšní množstvím bílkovin a vlákniny.

Neexistuje žádný obrovský výzkum Freekehu (zatím). Studie na místech jako je třeba Austrálie ukázaly, že ve dříve sklizeném zrnu je vyšší množství vlákniny, bílkovin a některých minerálů než ve zralejší, typicky zpracované pšenici.

Freekeh má vysoký obsah vitamínů a minerálů, vlákniny i bílkovin. Ve skutečnosti, freekeh má značně více vlákniny než hnědá rýže a dokonce i quinoa!

Také v porovnávání se superhrdinou – quinoou má freekeh o něco méně kalorií a taky poměrně nízký glykemický index.

Kromě jiného bylo prokázáno, že freekeh obsahuje odolný škrob, který dále zvyšuje pocit plnosti a sytosti. Studie také naznačují, že freekeh má prebiotické vlastnosti, které mohou podporovat trávicí zdraví.

Co dodat? GO FREEKEH GO!

Komentáře
  • Nadpis formuláře

    Text formuláře

  • Kategorie