SPRÁVNÁ KOMBINACE POTRAVIN

Nevhodné kombinace potravin nám mohou nemile „zavařit“ – nepříjemné zažívací potíže, nadýmání, průjem , zácpa, ztráta energie atd.

Správnou kombinaci potravin je určitě škoda brát na lehkou váhu. Únava po jídle nebo snad pocit nafouklého bříška po pečivu rozhodně není přirozený stav.

Co tedy na našem talíři můžeme snadno změnit?

  1. Ovoce ideálně samotné – bez mléka, pečiva, oříšků a dalších druhů potravin – jen tak se dokáže efektivně a bez problémů trávit (samozřejmě spousta z nás nemusí při jakékoli kombinaci ovoce s jinou potravinou pociťovat obtíže, je to velmi individuální). Banánový shake s mlékem vaše střeva rozhodně nepotěší, s vodou však ano a jeho chutí budete mile překvapeni.
  2. Nekombinujte ovoce se zeleninou – výjimkou je listová zelenina, celer a mrkev.
  3. Nikdy nejezte koncentrovaný protein s koncentrovanými sacharidy. Jedinou kombinaci protein-sacharid, kterou tělo dobře  tráví, najdeme přirozeně v luštěninách nebo obilovinách a pár dalších člověkem nevyrobených potravinách.
    Při souběžné konzumaci sacharidů a bílkovin (např. klasika maso s rýží) se vylučované trávicí šťávy navzájem neutralizují a tím je narušen proces trávení bílkovin, ale i sacharidů. V takovém prostředí tak nejsou trávicí enzymy schopné efektivně pracovat a nestrávené zbytky potravin pak fermentují či zahnívají ve střevě, trávení trvá dlouho a přináší (např. běžnou poobědovou) únavu.
  4. Melouny představuji samostatnou skupinu – konzumujte je výhradně samotné (ani v kombinaci s jiným druhem ovoce). Melouny obsahují kolem 90 % vody a v žaludku se tedy za normálních okolností příliš nezdrží.
  5. Zelenina je prima, většinou ji můžete nakombinovat s čímkoli krom ovoce (někteří jedinci však mohou mít problém s nadýmáním po konzumaci rajčat, papriky, okurky, brokolice, květáku či česneku a cibulky).
  6. Když zdroj proteinu, tak jeden druh na 1 pokrm – maso/ryby/luštěniny/vejce/tvaroh/ořechy/apod., vše hezky odděleně, pak bude trávení mnohem snazší. Opět např španělský ptáček, kde je uzenina, hovězí a vejce, nemusí někomu sednout, stejně tak někteří z nás mohou mít dokonce i problém s trávením kombinace dvou až tří druhů ořechů či semínek zároveň.
  7. S tuky opatrně – střídmost je na místě. Tuky obecně zpomalují trávení.

SPRÁVNĚ KOMBINACE

  • samotné ovoce
  • obilí + zelenina
  • luštěniny + zelenina
  • obiloviny + luštěniny

ŠPATNĚ KOMBINACE

  • ovoce + zelenina = plyn

(obzvláště pak tepelně upravená v kombinaci s čerstvým ovocem, existují ale i výjimky – s ovocem se hezky snese listová zelenina, mrkev, řepa, řapíkatý celer a okurka v džusu)

  • ovoce + maso/ mléko = plyn
  • obilí + mléko/ maso = plyn

Pakliže zkusíte „dělenou stravu“ alespoň na 14 dní, určitě pocítíte příjemnou změnu, ne vždy to však jde, abychom se stravovali podle našich představ, proto je vhodný určitý nadhled při oslavách a např. budoucích vánočních večírcích. Pokud si však budete moci poručit/ jídlo připravit, doporučuji přihlédnout k doporučením výše a jídlo vám sedne

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.