PLANTAIN: NUTRIČNÍ FAKTA A ZDRAVOTNÍ PŘÍNOSY

Plantainy jsou parádní ovoce, které se začalo v našich supermarketech pár let nazpět poměrně pravidelně prodávat, zejména v zimním období. Mnoho lidí vůbec netuší, že kolem nich denně chodí, protože svoji vizáží nejsou právě vábné. Jsou to většinou takové ošklivé velké banány 🙂

Plantainy jsou méně sladké, poměrně hodně škrobové obdoby banánu. Tyto – pro nás netradiční banány – sou mnohem populárnější ve Spojených státech a Evropě, zejména pak v tropických zemích jsou plaintánky extrémně důležitým základním jídlem. Pokud si je koupíte ještě zelené, mají chuť docela „strašně“ syrovou, tato chuť k nim ale patří, plantainy se ve většině případů tepelně upravují. Pokud je však necháte dozrát (týden-dva 🙂 ) krásně se rozvoní, zesládnou a změknou!

CHUŤ? Něco mezi mrkví a banánem 😀

Vařené plantainy jsou nutričně velmi podobné bramborám, ale obsahují více vitaminů a minerálů. Jsou bohatým zdrojem vlákniny, vitamínů A, C a B-6 a minerálů  – hořčíku a draslíku. Plantainy jsou zatím skrytá superpotravina, proč?

1. NUTRIČNÍ KOUZLO PLANTAINŮ

Plantainy jsou bohaté zdroje komplexních sacharidů, vitamínů a minerálů a jsou snadno stravitelné. Byly po celá staletí základním jídlem  milionů lidí.

Zde jsou základní údaje na jeden středně velký plantain (148 g):

Kalorie 179
Tuky 0 g
Proteiny 1 g
Sacharidy 48 g
Vláknina 4 g
Draslík 739 mg
Vitamin C 27 mg
Vitamin A 83 ug
Vitamin B6 0,44 mg
Hořčík 55 mg

2. SNADNÁ STRAVITELNOST, VYSOKÝ OBSAH VLÁKNINY, REGULACE HMOTNOSTI

Vláknina je důležitá složka potravy, protože podporuje peristaltiku střev. Strava bohatá na vlákninu snižuje riziko hemeroidů a dalších zdravotních neduhů ve střevech či konečníku. Vláknina také zvyšuje pocit nasycení bez asistence nezbedných kalorií, zpomaluje trávení a pomáhá držet cholesterol pod kontrolou.

Sacharidy nemusí být vždy špatnou živinou pro úpravu tělesné hmotnosti, jako to spousta lidí v této době tvrdí. Je opravdu nutné rozlišovat druhy cukrů a sacharidů ruku v ruce s jejich načasováním, množství a užití během dne 😉

Vláknina a komplexní sacharidy jsou pomaleji tráveny než jednoduché sacharidy nacházející se ve zpracovaných potravinách. Po jídle vás udrží plnější a spokojenější, což může znamenat méně úletů na nezdravých potravinách.

3. VYSOKÝ OBSAH ANTIOXIDANTŮ

Plantainy obsahují zhruba 32% doporučeného množství vitamínu C v jednom hrníčku. Tento vitamín působí jako antioxidant a pomáhá podporovat imunitní systém.

Jako antioxidant může chránit vaše tělo před poškozením volnými radikály, které je spojeno se stárnutím, onemocněním srdce a dokonce i s některými druhy rakoviny. Mnohé studie zjistily blízký vztah mezi příjmem vitamínu C a nádory. Lidé s rakovinou mají nižší koncentrace vitaminu C v krvi.

4. PLATAIN PRO VAŠE SRDCE

Plantainy jsou dobrým zdrojem draslíku a vitaminu B6 (pyridoxinu). Šálek plantainu má zhruba 34% DDD. Tento vitamín pomáhá snižovat hladinu homocysteinu a výskyt srdečních onemocnění.

Vláknina v plantainech pomáhá snížovat hladinu cholesterolu, což udržuje srdce v nejlepším stavu.

KDE SI JE MŮŽEME NATRHAT?

Plantainy rostou v tropických zemích po celém světě – Jižní Amerika, Karibik, Afrika a jihovýchodní Asie. Jako nesezónní plodina jsou plantainy k dispozici po celý rok. Jsou považovány za základní potravu v mnoha regionech a poskytují významný zdroj kalorií lidem v tropických oblastech.

SMOOTHIE S PLANTAINEM:

2 porce:

  • zraloučké mango
  • žlutější plantain
  • rostlinné mléko 250 ml

Vše rozmixujte a užívejte, hezky vás to zasytí 😉

Komentáře
  • Nadpis formuláře

    Text formuláře

  • Kategorie