MÁTE DOSTATEK HOŘČÍKU?

Věděli jste, že hořčík je opravdu důležitý minerál, který potřebujeme každý den? Dnes mám pro vás několik tipů, jak snadno zvýšit hladinu hořčíku. Proč?

  • Naše tělo spoléhá na hořčík! Hořčík figuruje v řadě enzymových reakcí v našem těle, včetně přeměny makronutrientů, jako jsou sacharidy, tuky a bílkoviny na energii
  • napomáhá transportu cukrů do buněk a tím se podílí na produkci energie
  • podporuje účinek inzulinu
  • aktivuje enzymy pro výrobu energie v buňkách
  • posiluje trávení
  • hořčík pomáhá předcházet křečím, arytmiím a v kombinaci s vápníkem a zinkem podporuje pevnost nehtů a vlasů
  • pomáhá udržovat tvrdou zubní sklovinu a odolnost vůči kazivosti zubů
  • zabraňuje demineralizaci kostí
  • zlepšuje paměť, úsudek, myšlení
  • udržuje v dobrém stavu kardiovaskulární systém (reguluje srdeční činnost, roztahuje cévy a zabraňuje usazování vápenatých sloučenin v cévách)
  • upravuje krevní tlak
  • řídí hladinu cholesterolu (spolu s lecitinem a vitaminem B6)
  • napomáhá při udržení acidobazické rovnováhy (rovnováha kyselin a zásad)
  • reguluje funkci štítné žlázy
  • u mužů přispívá ke správné funkci prostaty
  • potlačuje škodlivost rtuti, olova, hliníku a kadmia
  • zlepšuje snášenlivost některých léků
  • snižuje přecitlivělost na alergeny

Znamení, že nemáte dostatek hořčíku:

Protože hořčík hraje tak velkou roli ve schopnostech našeho těla regulovat hormony a při výrobě energie, pocit únavy je často prvním znamením.

Fyzické příznaky, jako jsou svalové křeče a pocit napětí, mohou také být signálem. Toužíte-li po čokoládě i v období mimo vaši periodu, možná je to právě sníženou hladinou hořčíku.

orientační test příznaků při nedostatku hořčíku

  • jste podráždění, náladoví?
  • Jste přecitlivělí na stresy?
  • Potýkáte se s nespavostí nebo špatně usínáte?
  • Nadměrně se potíte?
  • Trpíte častým nutkáním na močení?
  • Probouzíte se ráno unaveni?
  • Zdá se vám, že se příliš rychle unavíte?
  • Míváte křeče? Např. při vstávání, při protahování, při sportu?
  • Pociťujete mravenčení?
  • Trpíte závratěmi?
  • Míváte často třes víčka?
  • Stává se vám často, že něco zapomenete?
  • Míváte bolesti hlavy či migrény?
  • Špatně se soustředíte?
  • Stává se vám, že vidíte mlhu nebo body před očima?
  • Jste citliví na změny počasí?
  • Míváte často průjmy nebo máte sklon ke zvracení?
  • Jste nespokojeni se stavem vlasů nebo nehtů?
  • Máte zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi?
  • Kazí se vám zuby?
  • Obtěžuje vás alergie nebo astma?

Jak získat více hořčíku ve vaší stravě

Možnosti jsou

  • Listová zelenina, jako je kadeřávek nebo baby špenát – zkuste přidávat do salátů nebo smoothies.
  • Dýňové a slunečnicové semínko – do salátů nebo třeba na pečivo s arašídovým máslem.
  • Edamame a sójové produkty (např. sójové sýry a boby)
  • Raw kakao – promíchejte do chia puddinku, přidejte do smoothie či ranní kaše.
  • banány, datle, meruňky, ananas

Doplňky s hořčíkem jsou snadná cesta k nápravě, ale rozhodně ne ta nejlepší ze samého začátku. Jako první krok prosím zkuste pozměnit svůj jídelníček, obohaťte jej o na hořčík bohaté potraviny a teprve poté, pakliže se nestane uspokojivá náprava, jděte do lékárny. Kontaktujte svého lékaře, pokud máte obavy nebo další otázky.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.